Onödigt vetande,det där lilla extra

Detta var resultatet när jag googlade
(Detta var resultatet när jag googlade "onödigt vetande" på bilder.)

Kan människan veta för mycket eller för lite? Jag vet iallafall att jag vet för lite. Detta stressar mig, men jag vet också att det inte finns mycket som slår känslan när jag inser att jag lärt mig något. Detta kan vara ett årtal och datum från när Stalin blev ledamot för Bolsjevikpartiet, eller varför 13th floor elevetors heter just 13th floor elevators. I skolan blev jag matad med information,ren fakta vilket gjorde de hela väldigt torrt och ointressant. Inspirationen låg i att rita hjärtan och blommor på de vita arket framför med texten "Gustav Vasa, All makt är av gud". Vad den följande texten innehöll på arket har jag ingen aning om, och kommer förmodligen aldrig ta reda på det heller. Just denna sortens fakta är onödigt vetande för mig. Inte onödigt på det sättet att de är värdelös information som jag anser vara bara en påse skit, utan onödigt av den anledningen att det inte går att ta till sig. Jag har förmodligen lagt ner ca 20 % tid av min livstid på att läsa in och trycka in information som funnits där till ca 2 min efter provet och sedan har jag aldrig tagit upp det igen. Jag kan erkänna att de vore väldigt kul om jag kunde briljera med historia inslag vid luncherna nu på skolan och lite snyggt och smidigt fälla in shyssta citat från Christpher Columbus. Men ack! Så vad jag vill komma till är att onödigt vetande för mig är det jag lägger tid på som jag inte har nytta av sen. Men så finns de en annan sorts onödigt vetande, den sortens vetande som inte är fakta utan kanske snarare myt eller historia men som mycket väl kan vara sant. Att tex Hitler älskade bomulstyg och vägrade använda sig siden i sina kläder, eller att en 1 dollars sedel innehåller 92 % kokain och 14% herion. Detta är vetande jag går igång på..Hur kommer det sig då att vi funkar olika och varför är det överlag så att v inte kan eller vill ta åt oss just den informationen som vi måste och skall ta till oss. Är de lite som med nyttig och onyttig mat, den är bra för oss men jag väljer hellre den där ostiga och flåttiga Hamburgaren än den fina brokoligratängen som strå i ugnen..Detta leder mig in till tillit. Tillit ett väldigt vacker ord som kan skrämma vettet ur en nyförälskad kille som precis flyttat i hop med sin kära flickvän. Ett ord som är väldigt laddat och underskattat. Jag funderade igår när jag gick hem över hur mycket tillit jag har till mig sjäv, hur mycket styr jag egentligen över mina egna handlingar och litar jag på mig själv. Den där stackars killen som trodde att han var upp över öronen förälskad kanske insåg efter att porslinet stälts in i skåpet att han inte riktigt var säker på det här, och vart ligger ansvaret då,hos honom,henne eller är de överhuvudtaget personen som styr. Jag kom som vanligt inte fram till en slutsats men jag konstaterade, att utan tillit till mig själv kommer jag aldrig kunna vara lycklig och stark med någon annan. 


Idag är det söndag och jag har sån sjuk jävla tilit till mig själv. 
De ska jag fira genom att gå ut och vara blåögd och naiv! Jag önskar er andra en fin och trygg söndag

Kommentarer
Postat av: ola

Jag fattar inte det där med knark i pengar, "en 1 dollars sedel innehåller 92 % kokain och 14% herion."



så ingen del av sedeln är papper, bomull? eller ngt annat, består den bara av knark? i överflöd dessutom . .hmmm

2008-09-09 @ 09:33:24
URL: http://jagvilltillaruba.blogspot.com
Postat av: Anonym

ja men vem sa att det va fakta som stämde..inte jag. kul nu kan du kolla upp de.

2008-09-09 @ 10:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0