Nubben får morfar för att dämpa oljudet

jahopp, nu är de novermber månad och de skrider sakta mot juletider.. För mig är Julen något fint och traditionellt, men också en förjävlig och pretentiös högtid.. Ett tillfälle för familjen att kramas och under alkohol intag uttrycka sina äkta och ärliga känslor. de kan variera mellan, "du mormor,du gör de godaste bullarna i världen" till " du har så sjukt taskig tajming, du sårar mig"... Som sagt de är med lyckorus och vemod jag längtar tills julegranen är fager,prinskorvarna brända,kalvsyltan (som ingen äter) öppnad, och tomtefar snubblar in över tröskeln med en vis doft av whisky.. De låter här osm om att jag har en alkoholiserad släkt, så är inte fallet, men vi är ju från Jämtland och där är de ohyfsat att inte servera en ny nubbe till varje ny påfylld talrik, och denna släkten äter mycket så summan kan ni ju räkna ut själva. Min mor och far gick för flera pr sedan skilda vägar och jag har bollats mellan de olika familjerna varranan jul, detta var nog mer mitt samvete som bollades runt. Mamma sa "kom hit innan morfar dör", pappa sa "nej men gumman jag tycker om att fira julen själv, ska nog gå till kyrkan". Morfar lever fortfarande och pappa har förmodligen aldrig varit i kyrkan någon gång, men så har jag haft det.. Vet ni vad, bortsätt från de där dåliga försöken att locka mig till att fira med en av de två, så älskar jag valmöjligheten. Det är lite som att fira Jul med Karl SUNE Rudolf Anderssons familj (Sune tjejtjusaren) ena julen och andra Julen är de lite som att kliva in i lugn låt med Peter le Marc, extrem kontrast, och kärnfullt. Kom fram till att detta är en av anledningarna till att jag tycker om att analysera människor och deras personlighet parallellt med familjerförhållandena. De finns i min släkt likväl som i andra släkter flera olika karaktärer och de har alla sin syssla varje jul, morfar han sitter tyst bland alla tjattrande tjejer och står för bakandet av kubb, mormor gör flest kaksorter  och står även för köttbullar och röpetsallad, moster Monica gör 5 kaksorter och tar med nubben, Moster katrin fixar 6 kaksorter och klär granen (hon är yngst av barnen och de är hennes traditon,vad hon inte fattat är att hon inte längre är yngst) barnen och karlarna fixar dukning och peppar inför Kalle Ankas Jul. Hos pappa är de han soms tår för allt, julskivan som han ägt i snart 20 år går på repeat,  härliga dängor från 80 som är en nytolikning av det som var tråkigt redan på 1500 talet. Själv ligger jag och tänker och ser hur detta senario spelas upp om och om igen, de går i högfart men för mig i slomo.. MEn som jag sa de är både vackert och skräckinjagande. I år ska jag ta med mitt samvete till Mormor och morfar och fira en vanlig Jul för mig men en mycket ovanlig Jul för andra.

En gång i tiden trodde jag att alla firade Jul på samma sätt, men efter att fått hoppa in som en extra familjemedlem en Jul hos en familj jag inte kände(kunde inte ta mig hem), så har jag färstått att så är inte fallet, ni må tro att jag va besviken när inte de fanns 25 olika kaksorter, ingen nubbe, inget tjatter, inga 80 tals dängor. Så va vill jag säga, jo även om ni just för stunden hatar det, så tänk på hur unik din Jul är och att de du avskyr mest är det du nåf´gonstans tycker om och garanterat kommer föra vidare som traditon!



Kommentarer
Postat av: ola

härligt inlägg, kul med jul.

och får en att se fram emot julen ännu mer.

vi har också minst 35 sorters kakor, min ingen sprit.

däremot brukade pappa klä ut sig till julbock.

2008-12-02 @ 09:38:51
URL: http://jagvilltillaruba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0